5 Strategieën voor meer conversie op je website
Transformeer je website naar een marketingtool!
Wil je meer leads, klanten en omzet uit je website halen? Dan is het tijd om je conversie te optimaliseren! In deze gids ontdek je de vijf krachtigste technieken voor meer conversie op je website door hem om te zetten in een marketingtool. Misschien vind jij deze technieken irritant en laten we eerlijk zijn, vaak zijn dat ze ook. Maar, ze zijn gebaseerd op de psychologie van de mens en ook nog eens bewezen effectief. Het geheim zit hem in hoe je ze inzet; een goede timing is essentieel.
Met deze bewezen strategieën kun je meer bezoekers omzetten in betalende klanten, zonder dat je meer verkeer hoeft te genereren. Laten we beginnen!
Inhoudsopgave
1. Duidelijke Call-to-Actions (CTA’s)
Een call-to-action roept een bezoeker op tot een bepaalde actie die jij graag wilt. Dit kan van alles zijn, zoals het invullen van een e-mailadres, het plannen van een afspraak, het kopen van een product, enzovoort. Dit is een hele simpele aanpassing voor meer conversie op je website.
Je website is de klantreis, call-to-actions wijzen de weg.
Een sterke call-to-action (CTA) is essentieel om bezoekers aan te zetten tot actie. Zorg ervoor dat je CTA’s:
- Opvallend zijn (gebruik contrasterende kleuren en duidelijke knoppen).
- Actiegericht zijn (bijv. “Download de gratis gids”, “Boek een gratis consult” i.p.v. “Klik hier”).
- Kloppen met de verwachting (bijv. “Contact” verwacht je een formulier, niet dat ineens je mailbox opent zodra je klikt)
- Op strategische plekken staan (bovenaan je website in het menu, onder elke blogpost, in pop-ups, etc.).
- Niet met elkaar concurreren (als er 3 dezelfde buttons naast elkaar staan weet een bezoeker niet wat er van hem verwacht wordt.)
👉 Actietip: Plaats een CTA op je homepage die direct leidt naar jouw belangrijkste aanbod.
Lees verder: Hoe je effectieve Call-to-Actions (CTA’s) creëert
2. Gebruik van Pop-ups
Hoewel pop-ups soms als storend worden ervaren, kunnen ze zeker zorgen voor meer conversie op je website als ze op de juiste manier worden ingezet.
Er zijn verschillende soorten pop-ups. Je hebt exit intent pop-ups, welkomstpop-ups en aanbiedingen. Je hebt ook verschillende stijlen en maten, soms kun je niet om de pop-up heen en soms kun je de website blijven gebruiken en wordt het subtieler ingezet.
Effectieve pop-ups:
- Bieden waarde, zoals een kortingscode of gratis e-book.
- Verschijnen op het juiste moment (bijv. na 10 seconden of wanneer iemand dreigt weg te klikken).
- Hebben een duidelijke en aantrekkelijke boodschap.
👉 Actietip: Test een exit-intent pop-up met een onweerstaanbaar aanbod.
3. Gebruik van Countdown Timers of Ultimatum Aanbiedingen
Mensen zijn gevoeliger voor actie als er urgentie wordt gecreëerd. Tijdelijke aanbiedingen werken daarom uitstekend. Je kunt het irritant vinden, dat is vooral wanneer het op een agressieve manier wordt ingezet. Toch zijn bezoekers er gevoelig voor!
- Gebruik een countdown timer voor tijdelijke kortingen of exclusieve aanbiedingen. Let op: het aanbod moet ook daadwerkelijk aflopen anders voelen bezoekers zich voor de gek gehouden.
- Beperk de beschikbaarheid van je product/dienst en benadruk de schaarste (“Nog maar 3 plekken beschikbaar!”).
👉 Actietip: Zet een countdown timer in je e-mails of op je landingspagina.
4. Gratis weggevers aanbieden
Mensen geven graag hun e-mailadres in ruil voor iets waardevols. Het doel is tweeledig. Je laat je toegevoegde waarde zien en daarmee probeer je koopbezwaren weg te nemen. Daarnaast is het een goede methode om e-mailadressen te verzamelen voor je e-mailmarketing campagne.
Denk aan:
- Gratis e-books of checklists.
- Webinars of mini-cursussen.
- Kortingscodes voor eerste aankopen.
👉 Actietip: Maak een gratis weggever en promoot deze via je website en social media.
5. Inzetten van Quizzes en Surveys
Quizzes en surveys zijn een leuke manier om interactie te creëren én meer over je doelgroep te weten te komen.
- Maak een quiz die aansluit bij je aanbod (bijv. “Welke business-strategie past bij jou?”).
- Gebruik surveys om waardevolle inzichten te krijgen over je klanten.
👉 Actietip: Zet een korte quiz in om leads te verzamelen en gepersonaliseerde adviezen te geven.
Conclusie: Ga direct aan de slag!
Je hebt nu vijf bewezen strategieën om je website te optimaliseren voor meer conversie. Welke ga jij als eerste toepassen? 🚀
En vergeet niet om te testen of je aanpassingen zorgen voor meer conversie op je website. Kijk bijvoorbeeld eens of je bij gelijke bezoekersaantallen toch meer aanvragen, verkopen, enzovoort krijgt!
Wil je meer begeleiding of advies over de technische implementatie? Neem contact met me op.
Succes met het verhogen van je conversies! Groetjes, Hieke
Kan een live chat of chatbot helpen mijn conversie te verhogen?
Directe interactie met je klanten kan helpen om hun vragen snel te beantwoorden, waardoor ze sneller besluiten om een aankoop te doen.
Een live chat of chatbot kan op het juiste moment op de pagina verschijnen, bijvoorbeeld wanneer een klant twijfelt of hulp nodig heeft. Veel bedrijven gebruiken chatbots voor een laagdrempelige klantenservice, wat vaak resulteert in meer conversie op je website. En er zijn gratis versies die ook nog eens heel gemakkelijk zijn om te implementeren! Bijvoorbeeld Chatra of Futy.